Indhold
Teamwork
Styrk dit teamwork på 7 enkle måder
Teamwork er en forudsætning for succes på nærmest alle områder i livet.
Uanset om du er advokat, lærer, læge eller hjemmegående, får teamwork alt til at glide lettere – og hjælper alle til at nå deres mål.
Men hvad dækker begrebet egentlig over – og hvordan kan du sikre dig, at dit team arbejder godt og effektivt sammen?
Du får viden om team samarbejdet – og 7 solide råd
I de næste afsnit får du svar på netop det – sammen med 7 konkrete råd der styrker jeres samarbejde.
Rigtig god fornøjelse!
Brug 3 min. og få 6 gode råd: Forebyg samarbejdsvanskeligheder her.
Velfungerende teamarbejde
Et velfungerende teamarbejde skaber resultater
Der er mange fordele ved at samarbejde i teams.
Når teammedlemmerne får mulighed for at bidrage i et velfungerende teamarbejde, er teamet langt mere produktivt og bedre til problemløsning end en enkeltperson, der arbejder alene.
Faktisk har en undersøgelse fra University of Cambridge vist, at mennesker der arbejder teambaseret, er op til 95 % mere produktive end enkeltpersoner på arbejdspladsen.
I de næste 3 afsnit får du svar på, hvad begrebet ‘teamwork’ dækker over, hvad der definerer et godt et af slagsen – og så får du tilmed 7 stærke tips til, hvordan du forbedrer det:
Brug 3 min. og få 12 fantastiske råd: Bliv ekspert i at give god feedback nu.
Kendetegn
Teambaseret arbejde: Hvad kendetegner teamwork?
Teamwork er kendetegnet ved, at man samarbejder med andre mennesker for at nå fælles mål.
Her bidrager man typisk med forskellige faglige kompetencer – og det kan sammenfattes således: “team” + “work” = holdets arbejde / holdarbejde.
Brug 3 min. og få 6 faktorer: Få viden om hvad der skaber arbejdsglæde nu.
Nøglen til succes
Hvad definerer det gode teamwork?
Det gode teamwork er ganske enkelt jeres fælles nøgle til succes – og er defineret ved følgende faktorer:
- Velfungerende samarbejde og koordinering mellem teammedlemmerne
- En følelse af fælles ansvar og ejerskab for fælles succes
- Effektiv kommunikation mellem alle teammedlemmer
- Klare må – som alle kender og er enige om
Se også 7 konkrete råd der styrker dit teamarbejde i næste afsnit.
Brug 3 min. og få 7 super tips: Bliv ekspert i trivsel på arbejdspladsen her.
7 råd til dig
Brug disse 7 konkrete råd til at forbedre jeres samarbejde
Nu hvor du ved, hvad (godt) teamwork dækker over, er det på tide at sætte det i praksis – til gavn for kommunikationen og samarbejdet i dit team.
Her er 7 konkrete råd, der kan hjælpe dig og dine kollegaer til at arbejde bedre sammen:
1. Definer klare mål og målsætninger: Når alle i dit team kender jeres fælles mål og målsætninger, er det lettere at holde jer på sporet. Det forhindrer også uenigheder om, hvad I arbejder hen imod.
2. Fastsæt grundregler og normer: Det er vigtigt at fastsætte grundregler og normer tidligt, så alle i teamet ved, hvad der forventes af jer hver især. På den måde undgår I misforståelser og konflikter.
3. Etablér en holdkultur: En holdkultur er nøglen til at opbygge et stærkt og effektivt samarbejde – og dele praktiske erfaringer. Holdkulturen bør omfatte værdier som respekt, tillid og samarbejde.
4. Opmuntre til at give og modtage feedback: Feedback er helt afgørende for at forbedre gruppens arbejde. Derfor bør du opmuntre dine kollegaer til at give og modtage feedback på en konstruktiv og ærlig måde.
5. Fremme en følelse af ejerskab og ansvar: Når I alle føler jer ansvarlige for jeres fælles arbejde og succes, er I mere tilbøjelige til at yde en ekstra indsats og løfte jeres performance.
6. Opmuntre til åben og ærlig kommunikation: Kommunikation er grundlaget for et godt samarbejde. Opmuntre derfor dine kollegaer til at kommunikere åbent med hinanden.
7. Fejr jeres succeser: Når I opnår succes – så fejr det! Det vil være med til at opbygge og styrke jeres holdånd, unikke evner og motivation.
Brug 3 min. og få 5 ryste sammen lege: Start mødet med sjove icebreakers her.
Brug for hjælp?
Skru op for det stærke teamarbejde med ekspertise
Du har i dette blogindlæg læst om teamwork, som på alle niveauer er helt afgørende for succes – og fået forklaret hvad begrebet dækker over.
Dertil har du fået 7 tips til et bedre samarbejde – og heraf en række praktiske eksempler på, hvordan du kan skabe et bedre teamsamarbejde i din organisation.
Omsæt principperne til praksis
Når du har brug for hjælp til at omsætte disse principper til praksis, skal du ikke tøve med at kontakte os – fx med fokus på sjove og effektive teambuilding-aktiviteter. kombineret med dybdegående DISC-personprofiler.
Kontakt os – bliv ringet op her.
Bliv ringet op
Få et gratis opkald fra:
Jesper, GoTeam.dk
Vi taler om dine ønsker og behov
Du modtager et konkret oplæg
Vi tales ved om lidt
Opkaldstider: Alle hverdage 9-17.
FAQ
Ofte stillede spørgsmål
Hvad er teamwork?
Teamwork er en proces, hvor man arbejder sammen med en gruppe mennesker med forskellige faglige kompetencer. Formålet er at nå et fælles mål gennem et målrettet teamsamarbejde.
Læs også om teamsamarbejde her.
Hvordan forbedrer jeg vores teamwork?
Du forbedrer jeres teamwork ved at sørge for, at alle kender deres rolle og ved, hvad de er ansvarlige for.
Når alle er klar over deres opgaver, bliver det lettere at koordinere og samarbejde med hinanden.
Læs også 7 konkrete råd til at forbedre jeres teamwork her.
Hvad er godt teamwork?
Godt teamwork er defineret ved følgende faktorer:
• Klare mål – og en følelse af ansvar og ejerskab for fælles succes
• Effektivt samarbejde, kommunikation og koordinering
Læs også om High Performance Teams her.
Hvad er forskellen på et team og en gruppe?
Forskellen på et team og en gruppe er, at et team arbejder tæt sammen om et fælles mål – hvorimod en gruppe er en samling af personer, der er samlet med et fælles formål, men uden meget tæt interaktion eller samarbejde.
Læs også om samarbejde på arbejdspladsen her.
Hvad er fordelene ved teamwork?
Fordelene ved teamwork er mange – fx oplever arbejdspladser med et godt teamsamarbejde typisk højere niveauer af kreativitet og innovation, bedre kommunikation og øget effektivitet og konkurrenceevne.
Dertil findes der utallige undersøgelser og praktiske eksempler, der viser, at når mennesker føler, at de er en del af et velfungerende team, er de også mere tilfredse med deres arbejdsliv.
Læs også 7 konkrete råd til at forbedre jeres teamwork her.
Kilder og referencer
dol.gov: An essential part of workplace success (pdf)
atlassian.com: Healthy teams enjoy benefits
herzing.edu: 7 important skills you need