Indhold
Samarbejde på arbejdspladsen
3 nøgler til et godt samarbejde på arbejdspladsen!
Tillid, kommunikation og fællesskab er de 3 grundpiller for samarbejde på arbejdspladsen.
Når disse elementer er til stede på en arbejdsplads, er medarbejderne i stand til at stole på hinanden, dele oplysninger mere frit og have en følelse af fællesskab.
Dette fører til bedre resultater, da teammedlemmerne er mere tilbøjelige til at samarbejde og koordinere deres indsats mere effektivt.

Brug 3 min. og få 9 øvelser til teamet: Grib gratis samarbejdsøvelser her.
3 nøgler til dig
Skru op for performance med fokus på 3 nøglekomponenter
I de næste afsnit får du uddybet de 3 nøglekomponenter, som du skal have fokus på, når du vil skrue op for performance på din arbejdsplads – nemlig tillid, kommunikation og fælleskab.
Rigtig god fornøjelse!
Brug 3 min. og få de 5 bedste bud: Se forslag til teambuilding aktiviteter her.
Tillid
Styrker kommunikation, fælleskab og samarbejde
Tillid er en vigtig del af et godt samarbejde. For at teammedlemmerne kan stole på hinanden, skal de føle, at de kan stole på, at de hver især gør deres del – og overholder deres forpligtelser.
Tillid kræver også en vis grad af gennemsigtighed, så teammedlemmerne føler, at de ved, hvad der foregår – og at de kan stole på de oplysninger, de får undervejs.
Brug 3 min. og få 12 fantastiske råd: Bliv ekspert i at give god feedback nu.
Kommunikation
Fundament for fællesskab og teamwork
For at teammedlemmerne kan samarbejde effektivt, skal de være i stand til at kommunikere med hinanden. Dette omfatter udveksling af oplysninger, idéer, holdninger og konstruktiv feedback – samt samarbejde om at løse eventuelle konflikter.
Her kræver det, at teamets medlemmer lytter til hinanden, tager hensyn til hinandens synspunkter og reagerer på en måde, der er klar og tydelig.
Når teammedlemmerne føler, at der bliver lyttet til dem, og at der tages hensyn til deres synspunkter, er der større sandsynlighed for, at den indbyrdes tillid blomstrer – hvilket baner vejen for et mere effektivt teamarbejde.
Brug 3 min. og få 13 tips: Bliv ekspert i kommunikation på arbejdspladsen nu.
Fællesskab
Åbner for tillid, kommunikation og samarbejde
Når teammedlemmerne har en indbyrdes fællesskabsfølelse, er de mere tilbøjelige til at stole på hinanden, kommunikere effektivt og arbejde sammen til fælles bedste – mod fælles mål.
En følelse af fællesskab kan fremmes ved at skabe et arbejdsmiljø, der er positivt og støttende for alle involverede parter.
Dette omfatter fx, at give medarbejderne de ressourcer de har brug for til at udføre deres arbejde, at anerkende deres resultater og give dem feedback – samt at tilbyde opmuntring og hjælp, når der er behov for det.
Brug 3 min. og få værdifuld viden: Bliv ekspert i hvad ledelse er her.
Åbn dørene
Styrk samarbejde & performance
I dette indlæg om samarbejde på arbejdspladsen har du fået 3 nøgler, som åbner dørene til bedre samarbejde og bedre performance på din arbejdsplads.
Her har du fået indblik i de 3 nøglekomponenter, som du skal have særligt fokus på for at styrke samarbejdet i din organisation – nemlig tillid, kommunikation og fællesskab.
Vil du hurtigere og mere effektivt i mål?
Ønsker du at opbygge tillid, kommunikation og samarbejde på din arbejdsplads – fx med målrettet teamudvikling eller en sjov teamdag?
Så er vi klar til at hjælpe dig godt og effektivt i mål.
Kontakt os nu – bliv ringet op her.
Bliv ringet op
Få et gratis opkald fra:
Martin, GoTeam.dk
Vi taler om dine ønsker og behov
Du modtager et konkret oplæg
Vi tales ved om lidt
Opkaldstider: Alle hverdage 9-17.
FAQ
Ofte stillede spørgsmål
Hvad er samarbejde på arbejdspladsen?
Samarbejde på arbejdspladsen er almindeligvis defineret som medarbejdere, der arbejder sammen om at udføre en bestemt opgave eller nå et veldefineret mål.
Du kan få 9 gratis samarbejdsøvelser til teamet her.
Hvordan bliver samarbejdet på arbejdspladsen en succes?
For at samarbejdet på arbejdspladsen kan blive en succes, skal medarbejderne have tillid til hinanden, kommunikere effektivt og føle sig som en del af et fællesskab.
Når disse 3 elementer er til stede på en arbejdsplads, er medarbejderne i stand til at arbejde mere effektivt sammen og opnå bedre resultater.
Du kan også læse om 3 nøgler til samarbejde på arbejdspladsen her.
Hvad er tillid i et samarbejde?
Tillid er en vigtig del af et samarbejde. Det giver kollegaer og samarbejdspartnere mulighed for at stole på hinanden og føle sig sikre på, at de arbejder hen imod et fælles mål.
Læs om sjove tillidsøvelser og få 10 gratis øvelser her.
Kilder og referencer
teambonding.com: How to Improve Cooperation in the Workplace
academia.edu: The Challenges of Cooperative Work