Indhold
Teamarbejde
For at få succes på enhver arbejdsplads
For at få succes på enhver arbejdsplads er det vigtigt, at du forstår værdien af et godt og målrettet teamarbejde.
Derved – hvordan du samarbejder bedst med andre. I jagten på bedre resultater.
Du bliver klogere på teamarbejdet – med 15 brugbare råd
I dette blogindlæg bliver du klogere på teamarbejdet og hvordan du kan styrke det i din organisation – her i form af 15 konkrete råd.
Rigtig god fornøjelse!
Brug 3 min. og få 13 tips: Bliv ekspert i kommunikation på arbejdspladsen nu.
15 råd til dig
Teamarbejde kan være svært: 15 råd der styrker det her
Teamarbejde kan være svært – men det kan også være utrolig givende.
Her er 15 konkrete forslag, der kan hjælpe dig med at samarbejde mere effektivt med dit team:
1. Fastsæt fælles mål
Når alle der er involveret i et projekt, har det samme mål for øje, bliver det lettere at arbejde sammen mod et fælles mål.
2. Kommuniker klart og regelmæssigt
Sørg for, at alle er på samme side med en klar og regelmæssig intern kommunikation.
3. Vær tålmodig
Det er vigtigt at være tålmodig, når du arbejder sammen med andre – især hvis du ikke altid er enig med dem.
4. Vær fleksibel
Udvis fleksibilitet og åbenhed i dit teamarbejde ved at være villig til at ændre dine planer, hvis en anden i dit team har en bedre idé eller fremgangsmåde.
5. Respekter andres holdninger
Selv hvis du ikke er enig i andres mening, er det vigtigt at respektere den. Herved styrker du teamsamarbejdet, jeres fællesskab og modvirker konflikter.
Brug 3 min. og få 10 super tips: Bliv ekspert i at styrke fællesskab er her.
6. Vær organiseret
Hold styr på hvad alle laver i teamet, og hold dig til tidsplanen. Fx via online værktøjer – ligesom du og dine teammedlemmer bør undgå interne e-mails i lange baner.
7. Giv og accepter feedback
Feedback giver dig mulighed for at lære dig selv og dit team bedre at kende – og ikke mindst forbedre dine samarbejdsevner og din performance i teamarbejdet.
8. Mød hinanden med et smil
Mød dine kolleger med et smil. Også i pressede situationer. Alle i din organisation ønsker at bidrage til – og være en del af – en succes.
9. Uddelegér opgaver på passende vis
Overbelast ikke kollegaerne med for mange opgaver – og sørg for at alle har en klart defineret rolle i teamarbejdet.
10. Lad være med at mikrostyre
Lad dine kollegaer gøre deres arbejde uden konstant at blande dig – det bidrager til færre konflikter i teamarbejdet og større arbejdsglæde.
Brug 3 min. og se 10 negative konsekvenser: Få viden om mikroledelse her.
Brug 3 min. og få 7 super råd: Styrk gejsten med disse arbejdsglæde øvelser!
11. Samarbejde på tværs af afdelinger
Hvis alle arbejder godt og målrettet sammen mod et fælles mål – på tværs af afdelingerne i din organisation – er det lettere at opnå fælles succes.
12. Skift til at lede projektet på skift
At skifte projektleder undervejs kan være en fordel. da det er med til at sikre, at alle har mulighed for at bidrage og lede projektet på deres egen måde.
13. Fejl
Vær tolerant over for andres fejltagelser. Ingen er perfekte – og alle i teamet begår i ny og næ fejl undervejs i teamsamarbejdet.
14. Find løsninger sammen – problemer er der masser af
Samarbejd med alle i dit team for at finde løsninger. Når der opstår uenighed i teamet, skal I arbejde sammen om at finde en god løsning, som alle kan blive enige om.
15. Fejr succeser sammen
Når alle i teamet arbejder sammen mod et fælles mål, er det vigtigt, at I husker at fejre jeres succeser sammen. Det er med til at opbygge positive relationer og tilskynder til teamwork.
Brug 3 min. og få ny viden: Få et bedre teamsamarbejde med teambuilding her.
Styrk teamsamarbejdet
Følg ovenstående tips og oplev værdien fra 1. dag
Du har nu læst om teamarbejde – og fået 15 konkrete tips til at styrke dit samarbejde med andre.
Ved at følge disse tips kan du forbedre dine samarbejdsevner og arbejde mere effektivt sammen med interne og eksterne medarbejdere og teams.
Få eksperthjælpen der styrker jeres teamarbejde!
Ønsker du en målrettet indsats, der styrker jeres teamarbejde – så kan vi hjælpe dig. Fx med lærerig og sjov teambuilding eller målrettet teamudvikling.
Kontakt os nu – bliv ringet op her.
Bliv ringet op
Få et gratis opkald fra:
Jesper, GoTeam.dk
Vi taler om dine ønsker og behov
Du modtager et konkret oplæg
Vi tales ved om lidt
Opkaldstider: Alle hverdage 9-17.
FAQ
Ofte stillede spørgsmål
Hvad er teamarbejde?
Teamarbejde er en gruppe af menneskers fælles indsats for at nå et fælles mål. Teamarbejde kræver tillid, kommunikation og samarbejde og kan hjælpe grupper med at opnå resultater, som de ikke kunne gøre alene.
Du kan også læse om teamarbejde her.
Hvordan styrker man samarbejde?
Man styrker samarbejde ved at blive enige om et fælles mål, fastsætte regler og holde folk ansvarlige.
Når alle arbejder sammen mod et fælles mål, styrker det teamets følelse af identitet og formål.
Du kan også få 15 forslag der styrker dit teamarbejde med andre her.
Hvad er fælles mål?
Fælles mål er mål, som alle der er involveret i et projekt, har i fokus på.
Der er flere fordele for medarbejdere ved at arbejde mod fælles mål, herunder bedre kommunikation og større effektivitet.
Når alle arbejder sammen mod et fælles mål, er det lettere at opnå succes.
Du kan også læse om teamarbejde her.
Hvad er samarbejde på tværs?
Tværsamarbejde er et begreb, der bruges til at beskrive det at samarbejde med medarbejdere og teams fra andre afdelinger eller organisationer for at nå et fælles mål.
Det kan være vanskeligt at samarbejde med mennesker, der ikke er en del af ens eget team – men det kan også være meget givende.
Du kan også læse om samarbejde her.
Hvad er mikrostyring?
Mikromanagement er at overvåge og kontrollere medarbejderne nøje – og ofte i en sådan grad, at det griber ind i deres arbejde.
Mikromanagere findes på mange arbejdspladser og har ofte meget kontrol over deres medarbejdere – og vil gerne være involveret i alle trin i processen.
Dette kan være meget frustrerende for medarbejderne, som kan føle, at deres chef ikke stoler på dem.
Du kan også læse mere om mikroledelse her.
Kilder og referencer
ringcentral.com: Collaboration in the workplace
hr.berkeley.edu: Steps to Building an Effective Team