Hvad er fællesskab? 5 super råd til et stærkere kollegaskab!

Hvad er fællesskab ⭐ | ✓ Om vigtigheden af et godt arbejdsfællesskab! | ✓ Få 5 super tips der styrker det gode kollegaskab! | ✓ Læs med her.

Martin Haastrup Ishøi, DISC- & kundekonsulent i GoTeam.

Forfatter: Martin Haastrup

Hvad er fællesskab?

Få svaret her + 5 tips til at løfte jeres fællesskab

Et fællesskab er en social enhed – fx en stor eller lille gruppe af mennesker med en eller flere fællestræk; såsom normer, religion, nationalitet, interesser, skikke, værdier eller arbejdsplads.

Mennesket er et socialt dyr – og søger bevidst og ubevidst tryghed i fællesskabet, fordi vi mennesker ved, at det at indgå i et fællesskab er fordelagtigt for os selv.

Du får viden om fællesskabets betydning og 5 oplagte tiltag

I de næste afsnit får du viden om kollegafællesskabets betydning for arbejdsmiljø og medarbejdertrivsel.

Dertil får du 5 konkrete tiltag, som du med fordel kan sætte i værk med det primære formål at løfte fællesskabet på din arbejdsplads.

Rigtig god fornøjelse!

Hvad er fællesskab: Sammenhold og glæde
Fællesskab mellem mennesker: En samlet gruppe som er forbundet af et eller flere fællestræk – fx i form af nationalitet, religion, interesser eller som kollegaer på en arbejdsplads.

Brug 3 min. og få 3 super råd: Bliv ekspert i samarbejde på arbejdspladsen her.

Kollegafællesskab

Kollegafællesskab eller ej: Afgørende for arbejdsmiljø og trivsel

Uanset om kollegafælleskabet trives på din arbejdsplads eller ej, så er det afgørende for dit og kollegaernes fælles arbejdsmiljø og individuelle trivsel.

Et dårligt arbejdsfællesskab kan fx forårsage:

  • friktion og stress i dit arbejdsliv
  • at du er mindre kreativ og produktiv
  • dårligere kvalitet af dit arbejde
  • at du er mere tilbøjelig til at blive syg

Et godt arbejdsfællesskab har derimod den modsatte effekt:

  • en kollegial atmosfære hvor du har det godt
  • højere produktivitet og kreativitet
  • bedre kvalitet af dit arbejde
  • mindre sygefravær

5 tiltag til dig

Løft jeres fællesskab på arbejdspladsen med 5 konkrete tiltag

Kollegialitet er ikke en selvfølge men noget, som du kan påvirke og forbedre med følgende 5 tips og konkrete tiltag i forhold til at løfte fællesskabet på din arbejdsplads:

Teamwork og fællesskab på arbejdspladsen
Brug de følgende 5 tips: Høst fordelene og løft jeres kollegaskab! Start med at tale mere sammen – og udtrykke din påskønnelse når dine kollegaer gør et godt stykke arbejde. I stort og småt.

Brug 3 min. og få 15 super tips: Skab større motivation på arbejdspladsen her.

1. Tal med hinanden og udtryk din påskønnelse:

Sæt tid af til en lille snak med dine kolleger hver dag. Det styrker fællesskabsfølelsen og giver dig en god fornemmelse.

Et simpelt “tak” eller “godt arbejde!” kan oveni gøre underværker for at styrke båndet mellem dig og dine kolleger. Det viser, at I kan lide hinanden – og er glade for hinandens hjælp, indsats og succeser!

2. Gør ting sammen uden for arbejdet:

Arranger en drink efter arbejde, gå en tur sammen eller meld dig ind på et sportshold sammen med kollegaerne. Når I lærer hinanden at kende bedre uden for arbejdet, er det lettere at kommunikere og samarbejde i jeres fælles arbejdsliv.

3. Hjælp hinanden:

Hvis du kan se, at en kollega har problemer med en arbejdsopgave – så tilbyd din hjælp. Det kan være alt fra korrekturlæsning af en vigtig e-mail til blot at være til stede og lytte. At hjælpe hinanden styrker fællesskabsfølelsen, løfter jeres relation og gør arbejdet sjovere og mere tillidsfuldt.

4. Fejr succeser sammen:

Fejr både store og små succeser sammen. Det styrker fællesskabsfølelsen – og skaber et positivt arbejdsmiljø – når I kan nyde hinandens og fælles succeser.

5. Vær åbne, hensynsfulde og ærlige over for hinanden:

Hvis du har noget på hjerte, så sig det. Det er i orden at være uenige med hinanden – men vær respektfuld og konstruktiv i din kommunikation. Ærlighed skaber tillid, som er grundlaget for ethvert godt forhold – også på arbejdspladsen!

Kollegaer fejrer et godt teamsamarbejde
Styrk kollegafællesskabet: Fællesskabet på arbejdspladsen er vigtigt for arbejdspladsen og den enkeltes velbefindende – og det betaler sig kontinuerligt at investere i at skabe de bedst mulige rammer for for jeres arbejdsfællesskab.

Brug 3 min. og få 7 råd til arbejdsmiljøet: Læs om arbejdsmiljø ledelse her.

Eksperthjælp betaler sig

Få et stærkere kollegaskab på arbejdspladsen

Du har i dette blogindlæg fået svar på, hvad begrebet ‘fællesskab’ dækker over – ligesom du er blevet klogere på, hvad kollegaskabet betyder for arbejdsmiljøet og vores trivsel på arbejdspladsen.

Dertil har du fået 5 stærke råd til at løfte fællesskabet på din arbejdsplads. Og viser det sig, at du og kollegaerne har brug for lige det ekstra, der får jer endnu bedre fra start – ja, så er vi klar til at finde den bedste løsning for jer.

Vi hjælper dig gerne på vej!

Vi har løftet medarbejdere og teams til nye højder siden 1997 – og du kan være helt sikker på, at vi vil gøre alt, hvad vi kan, for også at styrke netop jeres fællesskab og holdånd.

Tøv ikke med at kontakte os for en uforpligtende snak om mulighederne for din arbejdsplads. Vi glæder os til at høre fra dig!

Kontakt osbliv ringet op her.

FAQ

Ofte stillede spørgsmål

Hvad er fællesskab?

Et fællesskab er en social enhed – fx en stor eller lille gruppe af mennesker med en eller flere fællestræk, såsom normer, religion, nationalitet, interesser, skikke, værdier eller arbejdsplads.

Læs mere om hvad fællesskab er og få 5 gode råd til at løfte dit kollegaskab her.

Hvorfor er fællesskab på arbejdspladsen vigtigt?

En stærk fællesskabsfølelse blandt kollegaer er i høj grad forbundet med øget arbejdsglæde, motivation og engagement i organisationen – og reduceret fravær og tab af nøglemedarbejdere.

Et positivt arbejdsfællesskab kan også føre til øget kreativitet og produktivitet.

Læs mere om hvad fællesskab er og få 5 gode råd til at løfte dit kollegaskab her.

Kilder og referencer

medium.com: What is ‘community’ and why is it important?

artofrelevance.org: How Do You Define A Community

indeed.com: How to Build a Community at Work

wikipedia.org: Community

Bedøm: Klik på stjernerne

Gns. / 5. Antal:

Vær den første til at bedømme

Skriv en kommentar