Arbejdsfællesskab: Derfor har arbejdsrelationer betydning!

Arbejdsfællesskab ⭐ | ✓ Konsekvenserne af et dårligt kollegaskab! | ✓ Om betydningen af et godt kollegialt fællesskab! | ✓ Læs med her.

Martin Haastrup Ishøi, DISC- & kundekonsulent i GoTeam.

Forfatter: Martin Haastrup

Arbejdsfællesskab

Arbejdsfællesskab – derfor har dine arbejdsrelationer betydning!

Vores arbejdsfællesskab på jobbet har kolossal betydning for os – og det påvirker i høj grad vores motivation, arbejdsglæde, jobmæssige succes – og selv vores fysiske sundhed!

Gode kollegiale relationer fører til en mere effektiv arbejdsplads. På den anden side kan dårlige arbejdsrelationer have katastrofale konsekvenser.

Du får nyttig viden om godt og dårligt kollegaskab

I dette blogindlæg får du viden om netop betydningen af både gode og dårlige arbejdsfællesskaber – så spring videre til næste afsnit.

Rigtig god fornøjelse!

Stærkt arbejdsfællesskab med kollegaerne bidrager til effektivt teamwork.
Definition på et arbejdsfællesskab: Refererer til en situation, hvor en gruppe mennesker samarbejder om en fælles kerneopgave eller arbejder sammen inden for et fælles område – ofte på en arbejdsplads eller et kontorfællesskab.

Brug 3 min. og få 6 faktorer: Få viden om hvad der skaber arbejdsglæde nu.

Betydning for dig

Gode og dårlige arbejdsfællesskaber: Hvad betyder det for dig?

Et stærkt kollegialt fællesskab er vigtigt for enhver arbejdsplads. Gode arbejdsrelationer fører nemlig til et mere produktivt, effektivt og harmonisk arbejdsmiljø.

På den anden side kan dårlige arbejdsrelationer forårsage stress, angst og endda depression.

Hop videre til de næste afsnit hvor du bliver klogere på konsekvenserne af et dårligt kollegafællesskab – og ikke mindst i forhold til hvorfor et godt kollegaskab betaler sig:

Team med samarbejdsproblemer i et dårligt arbejdsfællesskab.
Et dårligt arbejdsfællesskab: Er baseret på mistillid, mangel på respekt og usund konkurrence. I et dårligt fællesskab føler medarbejdergruppen sig desuden utryg ved at sige deres mening, modtage og give feedback – og samarbejde med forståelse for at medarbejderne er afhængige af hinanden for at få succes.

Brug 3 min. og få 7 tips til fællesskabet: Styrk jeres kollegaskab her.

Dårligt kollegaskab

Gør noget ved det: Konsekvenserne af et dårligt kollegaskab

Konsekvenserne af et dårligt kollegaskab kan være vidtrækkende og meget skadelige – både for den enkelte medarbejder og for virksomheden:

Et dårligt arbejdsforhold kan:

  • Sænke arbejdsglæde og motivation
  • Påvirke det fysiske helbred
  • Skade produktiviteten
  • Øge stress og angst
  • Føre til depression

Det dårlige fællesskab på arbejdspladsen bør derfor håndteres.

Heldigvis findes der en række forskellige værktøjer, der kan forbedre det kollegiale fællesskab.

Fx med værdifuld indsigt i din egen og kollegaernes personprofil og foretrukne adfærdsmønstre – kombineret med lærerig teambuilding og sjove tillidsøvelser.

Brug 3 min. og få 6 gratis øvelser: Læs om kommunikationsøvelser her.

Godt kollegaskab

Det betaler sig: Betydningen af et godt kollegialt fællesskab

Betydningen af et godt og stærkt kollegialt fællesskab bør aldrig undervurderes og fordelene er rigtig mange – se et udvalg af herunder.

Et godt arbejdsforhold har mange fordele:

  • Forbedrer kommunikationen og samarbejdet
  • Øger arbejdsglæden og motivationen
  • Reducerer stress og sygefravær
  • Fastholder medarbejdere
  • Styrker produktiviteten

Kort sagt: Det velfungerende arbejdsfællesskab og teamwork gør arbejdspladsen mere behagelig og effektiv – på vejen mod fælles mål. Og det er til gavn for alle – både for virksomheden og for de enkelte medarbejdere.

Et high performance team fejrer succesfuldt fællesskab og samarbejde.
Et godt arbejdsfællesskab med høj trivsel: Er bygget på tillid, holdånd, gensidig respekt, fælles forståelse og støtte. I et stærkt arbejdsfællesskab føler medarbejderne sig trygge ved at sige deres mening, give og modtage feedback og samarbejde om den fælles kerneopgave.

Brug 3 min. og få de 8 bedste idéer: Skab en fantastisk teamdag her.

Kontakt os i dag

Når du vil styrke fællesskabet på arbejdspladsen

Du har netop læst om betydningen af gode og dårlige arbejdsfællesskaber – og hvorfor det dårlige fællesskab på arbejdspladsen skal håndteres. Hurtigst muligt.

Der findes en række forskellige redskaber, der effektivt kan løfte et dårligt arbejdsmæssigt fællesskab.

Brug personprofiler og teamprofiler

Blandt disse finder du læring og viden om kommunikationsstile og adfærdsmønstre ud fra persontypeværktøjet DISC – typisk kombineret med jeres individuelle personprofiler og teamprofiler.

Jeres nye viden gør det lettere for jer at forstå hinanden, kommunikere og samarbejde i et stærkt arbejdsfællesskab – og finde den rigtige vej frem i vanskelige og pressede situationer.

Er du interesseret i at høre mere?

Så kontakt os nubliv ringet op her.

FAQ

Ofte stillede spørgsmål

Hvad er et arbejdsfællesskab?

Et arbejdsfællesskab refererer til en situation, hvor en gruppe mennesker samarbejder om en fælles kerneopgave eller arbejder sammen inden for et fælles område – ofte på en arbejdsplads eller et kontorfællesskab.

Det centrale element i et arbejdsfællesskab er samarbejde og deling af ressourcer – hvilket kan skabe et dynamisk og produktivt arbejdsmiljø, hvor gruppen udveksler ideer, deler viden og støtter hinanden for at lykkes.

Du kan også læse om arbejdsfællesskab og dets betydning her.

Hvad er et godt arbejdsfællesskab?

Et godt arbejdsfællesskab er bygget på tillid, gensidig respekt og støtte. I et godt kollegialt fællesskab føler medarbejderne sig trygge ved at sige deres mening, give feedback og samarbejde.

Du kan også læse om hvad fællesskab er og få 5 råd til at styrke det her.

Hvad er et dårligt arbejdsfællesskab?

Et dårligt arbejdsfællesskab er præget af mistillid, mangel på respekt og usund konkurrence.

I et dårligt fællesskab på arbejdspladsen føler medarbejderne sig utrygge ved at sige deres mening, modtage og give feedback eller samarbejde.

Du kan også læse om fællesskab på arbejdspladsen med 9 gode råd her.

Hvordan skaber man stærke arbejdsfællesskaber?

Man skaber blandt andet stærke arbejdsfællesskaber ved at anerkende og værdsætte individuelle personligheder, kommunikationsstile og styrker.

Dertil kan man styrke arbejdsfællesskabet ved at skabe et sikkert miljø, hvor medarbejderne kan udtrykke deres ideer, meninger og bekymringer uden frygt for repressalier.

Du kan læse om fællesskab med 10 tips til at styrke arbejdsrelationer her.

Kilder og referencer

avenue77.com.mt: 5 effective ways to build a strong workplace community

herdingtogether.com: The Workplace Community – Why is it so dysfunctional?

webmdhealthservices.com: How To Build a Sense of Community in the Workplace

livingroomanalytics.com: 6 Worrying Signs of a Toxic Workplace Community

Bedøm: Klik på stjernerne

Gns. / 5. Antal:

Vær den første til at bedømme

Skriv en kommentar