Indhold
Hvad er samarbejde?
Samarbejde er en gensidig aktivitet over tid, som har til formål at gøre det lettere at nå fælles mål.
Samarbejdet har størst mulighed for at lykkes, hvis det er baseret på et fundament af tillid og respekt – og når samarbejdet opfattes som en fordel for alle involverede parter.
Et godt samarbejde kræver, at alle parter aktivt, positivt og kontinuerligt bidrager til det i samarbejdsperioden.
Brug 3 min. og få 7 super tips: Bliv ekspert i trivsel på arbejdspladsen her.
Nøglen til succes
Hvorfor samarbejde er vigtigt: Nøglen til succesfulde teams
Du ved det sikkert allerede – det at kunne samarbejde er nøglen til succes – for dig selv og for fællesskabet.
Grundlæggende har det at samarbejde en kolossal betydning for den verden, vi lever i.
Ja – evnen til at samarbejde på kryds og tværs er selve årsagen til at samfund og civilisationer er opstået overalt i verden.
Ligesom den manglende evne til at samarbejde med hinanden – internt eller med en ekstern part – er en af de vigtigste årsager til, at samfund og civilisationer er gået til grunde.
“Men lad os lige komme ned på jorden igen…”
Men lad os lige komme ned på jorden igen. Helt derned hvor vi nemmere kan forholde os til samarbejdets betydning i dagligdagen.
Du bliver klogere på samarbejdet mellem mennesker
I de næste afsnit får du fx svar på, hvorfor et godt samarbejde betaler sig – og du får ovenikøbet hele 10 tips til, hvad du som medarbejder og kollega kan gøre for at skabe et godt samarbejde på din arbejdsplads.
Rigtig god fornøjelse!
Brug 3 min. og få 15 super tips: Gør dig til ekspert i dit teamarbejde her.
Definition
Definitionen på det gode samarbejde mellem mennesker
Definitionen på det gode samarbejde er mødet mellem mennesker, som aktivt og positivt bidrager til at løse en bestemt opgave i en tillidsfuld og respektfuld relation.
Definitionen dækker over samarbejde mellem mennesker i alle mulige sammenhænge.
Fx ægteparret – eller det tidligere ægtepar – der evner at samarbejde om afhentning af ungerne og lektiehjælp efter skole.
Bestyrelsesmedlemmerne i andelsforeningen der samarbejder om bestilling af trappevask, ansøgning om lån og byggetilladelsen til de flotte nye altaner.
Teamet der forener deres professionelle kompetencer og erfaringer i jagten på gode resultater og succes på virksomhedens vegne.
Brug 3 min. og få værdifuld viden: Bliv ekspert i hvad kommunikation er her.
Tværfagligt samarbejde
Tværfagligt samarbejde på arbejdspladsen med fokus på fælles mål
I det daglige samarbejde på arbejdspladsen er der i mange tilfælde tale om et tværfagligt samarbejde.
På kryds og på tværs af forskellige fagpersoner og ansvarsområder, medarbejdergrupper, afdelinger og teams – og et skarpt fokus på fælles mål.
Med respekt for og tillid til hinanden – og anerkendelse af hinandens bidrag til opgaveløsningen.
Brug 3 min. og styrk performance: Få hjælp til professionel teamudvikling her.
Dårligt samarbejde
Gør noget ved det dårlige samarbejde i teamet
Hvis samarbejdet er dårligt i dit team eller medarbejdergruppe, så rejs jer op og gør noget ved jeres samarbejdsvanskeligheder.
For så er det på tide, at du og kollegaerne ser og anerkender hinanden. Bruger tid med hinanden.
På en anden måde end I gør hver dag på arbejdspladsen.
Smid telefonen, regnearket og projektplanen væk. Bare for en stund.
Prioritér det der gør jer stærkere. Hver især og sammen.
Styrk jeres indbyrdes relation, kommunikation og samarbejde – det betaler sig!
Brug 3 min. og få en super teamdag: Få de rigtige teambuilding aktiviteter her.
Godt samarbejde
Et godt samarbejde betaler sig: Ka-ching!
Der er ingen tvivl om, at et godt samarbejde betaler sig – for alle parter.
Det gode samarbejde kan nemlig hurtigt ses på kontoen for trivsel, motivation og arbejdsglæde – og ikke mindst på kontoen der viser kroner og øre.
Så det er altid værd at prioritere og investere i at skabe, styrke og pleje samarbejdet på arbejdspladsen.
Både på den korte og den lange bane.
Brug 3 min. og få en super medarbejderdag: Få det bedste firmaevent her.
10 tips til dig
Få et bedre samarbejde: Her er 10 tips der gør jer stærkere!
Få et stærkere samarbejde på din arbejdsplads med disse 10 super tips:
- Afstem forventninger og fælles mål – og overhold de aftaler I har med hinanden.
- Frygt ikke at lave fejl – men anerkend dem og søg at undgå at gentage dem.
- Anerkend hinandens faglighed og forskelligheder som jeres fælles styrke.
- Stå sammen i hverdagen – dyrk fællesskabet og holdånden.
- Vær positiv, respektfuld og konstruktiv i din feedback.
- Tal sammen – koordinering og videndeling er guld værd.
- Hjælp hinanden i pressede arbejdsmæssige situationer.
- Vær retfærdig, tillidsfuld, positiv og tolerant.
- Vis respekt for hinanden og hinandens arbejde.
- Husk at fejre jeres succeser – små som store.
Brug 3 min. og få sjove aktiviteter: Find gratis teambuilding øvelser her.
Skal prioriteres
Opnå et stærkt samarbejde i professionelle relationer
Du har i dette blogindlæg fået svar på spørgsmålet: Hvad er samarbejde?
Du har desuden læst om, hvorfor samarbejde er vigtigt – og hvorfor det gode samarbejde betaler sig. For dig, dine kollegaer og din arbejdsplads.
Undervejs har du også fået 10 super tips til at skabe et bedre samarbejde i medarbejdergrupper og teams – båret af gode relationer, gensidig respekt og tillid til hinanden.
Vil du have hjælpen, der løfter jeres samarbejde?
Vil du have hjælp til at løfte samarbejdet og de professionelle relationer på din arbejdsplads – med målrettede team aktiviteter der samler, udvikler og glæder?
Så kontakt os – bliv ringet op her.
Bliv ringet op
Få et gratis opkald fra:
Jesper, GoTeam.dk
Vi taler om dine ønsker og behov
Du modtager et konkret oplæg
Vi tales ved om lidt
Opkaldstider: Alle hverdage 9-17.
FAQ
Ofte stillede spørgsmål
Hvad er samarbejde?
Samarbejde er en gensidig aktivitet over tid, som har til formål at gøre det lettere at nå fælles mål.
Samarbejdet har størst mulighed for at lykkes, hvis det er baseret på et fundament af tillid og respekt – og når samarbejdet opfattes som en fordel for alle involverede parter.
Du kan også læse om samarbejde på arbejdspladsen her.
Hvad kræver et godt samarbejde?
Et godt samarbejde kræver, at alle parter aktivt, positivt og kontinuerligt bidrager til det i samarbejdsperioden.
Du kan også læse om godt samarbejde med 10 super tips til dig her.
Hvad er definitionen på et godt samarbejde?
Definitionen på det gode samarbejde er mødet mellem mennesker, som aktivt og positivt bidrager til at løse en bestemt opgave i en tillidsfuld og respektfuld relation.
Du kan også læse om godt samarbejde med 10 super tips til dig her.
Hvorfor skal du samarbejde?
Du skal samarbejde, fordi det er en fordel for dig, dine kollegaer og din arbejdsplads – og indfrielsen af egne og fælles målsætninger.
Uanset om der er tale om samarbejde mellem medarbejdere, i ledelsesteamet, mellem teams eller i teamet åbner samarbejdet for at kombinere erfaringer, viden og kompetencer – og herved opnå en bedre løsning af kerneopgaven.
Du kan også læse om samarbejde her.
Hvordan bliver du god til at samarbejde?
Du bliver god til at samarbejde, når du forstår de individuelle og fælles forudsætninger for at lykkes inden for samarbejdets rammer – og aktivt, konstruktivt og positivt bidrager hertil.
Fokus er på klare mål og procedurer for den enkelte og teamet i et tolerant arbejdsmiljø – med accept og anerkendelse af individuelle forskelligheder, roller og bidrag.
Du kan også læse om teamsamarbejde her.
Hvad er samarbejdsrelationer?
Samarbejdsrelationer er en individuel og fælles oplevelse/vurdering af tillid, forståelse af mål og arbejdsopgaver, retfærdighed, sammenhold og trivsel på en arbejdsplads.
Du kan også læse om samarbejde her.
Hvad er social kapital på arbejdspladsen?
Arbejdspladsens sociale kapital er et udtryk for den værdi og de ressourcer, der skabes på baggrund af de aktuelle samarbejdsrelationer på arbejdspladsen.
Et godt teamsamarbejde og oplevelsen af retfærdighed, sammenhold og tillid er nogle af hjørnestenene i begrebet social kapital.
Du kan også læse om samarbejde her.
Kilder og referencer
smallbusiness.chron.com: How to Cooperate As a Team Member In a Workplace
wikipedia.org: Definition fra Wikipedia, den frie encyklopædi
Fantastisk indhold! Fortsæt det gode arbejde!
Tak for fin viden på en underholdende måde.
Super indlæg, som dækker emnet kort og godt.
Nemlig – kort og godt
Dejligt og letlæseligt blogindlæg. Tak for det