Indhold
Intern kommunikation
Tips til intern kommunikation for leder og medarbejder
God intern kommunikation mellem leder og medarbejder er nøglen til at opretholde et velfungerende og produktivt arbejdsmiljø.
Her har begge parter et ansvar i det daglige samarbejde – ligesom der er nogle vigtige faktorer, som både ledere og medarbejdere bør huske på, når de kommunikerer med hinanden.
Intern kommunikation refererer til udvekslingen af information, beskeder og budskaber inden for en organisation eller virksomhed.
Du får konkrete eksempler og gode råd til bedre intern kommunikation
I de næste afsnit får du viden om forskellene mellem intern og ekstern kommunikation – og ikke mindst om hvordan du skaber en positiv og effektiv intern kommunikation mellem leder og medarbejder. Med konkrete eksempler og 5 gode råd.
Rigtig god fornøjelse!
Brug 3 min. og få 12 fantastiske råd: Bliv ekspert i at give god feedback nu.
Forskel på intern og ekstern kommunikation
Hvad er forskellen på intern og ekstern kommunikation?
Hovedforskellene mellem intern og ekstern kommunikation er målgruppen og formålet med kommunikationen:
Intern kommunikation: Målgruppe og formål
Intern kommunikation foregår inden for en organisation – rettet mod medarbejdere og ledelse. Denne type kommunikation har til formål at informere og engagere, understøtte samarbejde – og sikre at alle er orienteret om organisationens mål og politikker.
Eksempler inkluderer interne nyhedsbreve, personalemøder og intranet.
Ekstern kommunikation: Målgruppe og formål
Ekstern kommunikation er rettet mod personer og enheder uden for organisationen, såsom kunder, investorer, medier og det offentlige. Denne kommunikation fokuserer på at fremme virksomhedens image, markedsføre produkter eller tjenester – og bygge relationer med eksterne interessenter.
Eksempler herpå omfatter pressemeddelelser, markedsføringsmateriale og offentlige udtalelser.
Brug 3 min. og få konkret viden: Lær om dårlig kommunikation her.
Leder og medarbejder
Sådan får du en bedre intern kommunikation
Uanset om du er leder eller medarbejder, så har du et stort ansvar for at præge den interne kommunikation på din arbejdsplads i en positiv retning.
Nøglen til god intern kommunikation starter med at skabe et miljø, hvor både leder og medarbejder føler sig trygge – og har fokus på at behandle hinanden respektfuldt, når de kommunikerer.
Det betyder, at der skal være en gensidig forståelse og respekt for hinandens roller i organisationen samt for den enkeltes personlige værdier, præferencer og motivation.
I de næste 3 afsnit får du svar på, hvad du som leder og som medarbejder skal være særligt opmærksom på i den interne kommunikation – ligesom du får 5 vigtige råd med dig videre.
Brug 3 min. og få 3 super råd: Bliv ekspert i samarbejde på arbejdspladsen her.
Ledertips
Gode råd til den interne kommunikation
Lederne bør være opmærksomme på deres tone og på, hvordan de taler til medarbejderne. Det er vigtigt at være relevant, konstruktiv og respektfuld – og bruge et sprog, som medarbejderne kan forstå.
Ledere bør også være tydelige med hensyn til, hvad de forventer af medarbejderne, og som – en integreret del af den interne dialog – giver den enkelte medarbejder en klar retning via regelmæssig feedback.
Desuden bør lederne være proaktive i forbindelse med løsning af eventuelle faglige udfordringer – og konflikter der måtte opstå på arbejdspladsen.
Hop videre til næste afsnit – og grib de værdifulde medarbejdertips til god intern kommunikation!
Brug 3 min. og få 7 konkrete råd: Bliv ekspert i at løfte dit teamwork her.
Medarbejdertips
Huskeregler til intern kommunikation
Medarbejderne bør være opmærksomme på vigtigheden af god intern kommunikation og forsøge at være åbne og tydelige, når de taler med deres leder – og være lydhøre over for lederens input, forventninger og beslutninger.
Desuden bør medarbejderne stille spørgsmål, hvis der er noget, de ikke forstår – og grundlæggende være proaktive i deres dialog, adfærd og daglige arbejde.
Medarbejderne bør også tage ejerskab over deres arbejde og ansvarsområder – samt være opsøgende og konstruktive i forhold til at modtage feedback fra deres daglige leder.
Spring videre til næste afsnit – og få 5 gode råd til den interne kommunikation mellem leder og medarbejder!
Brug 3 min. og få 3 sjove aktiviteter: Få tips til dit næste team arrangement her.
5 råd til dig
Vigtige råd til medarbejder og leder – som vil styrke dialogen internt
Som lovet får du her 5 vigtige råd til både medarbejder og leder – som kan være en stor hjælp på vejen mod den gode interne kommunikation på din arbejdsplads:
1. Alle medarbejdere og ledere bør være opmærksomme på deres egen tilgang til såvel personlig kommunikationsstil som adfærd i øvrigt i forbindelse med arbejdspladsens interne kommunikation.
På den måde kan I justere jeres kommunikationsmetoder, når det er nødvendigt – og arbejde mere effektivt sammen.
2. Vær respektfulde over for hinanden. Respekt er nøglen i ethvert forhold – og det gælder derfor også for forholdet mellem leder og medarbejder.
Hold en god tone – også i pressede situationer – og undgå ophedede ordvekslinger og et fjendtligt kropssprog.
3. Kommunikér effektivt og positivt med hinanden ved at bruge et sprog, som I hver især kan forstå.
4. Medarbejder og leder bør være proaktive i deres adfærd og tage ejerskab over deres arbejde og rolle.
5. Begge parter bør forblive positive og konstruktive – selv i vanskelige, arbejdsrelaterede perioder.
Brug 3 min. og få 6 populære forslag: Få teambuilding for virksomheder her.
Brug 3 min. og få sjove aktiviteter: Find gratis teambuilding øvelser her.
Få effektiv hjælp
Når kommunikationen knirker…
Du har nu læst om god intern kommunikation mellem leder og medarbejder – og du har oveni fået 5 vigtige råd om, hvad begge parter skal være opmærksomme på i den interne kommunikation på arbejdspladsen.
Hvis den interne kommunikation knirker i din organisation eller i dit team, så er der heldigvis god hjælp at hente.
Hvis du har brug for eksperthjælp…
Et effektivt værktøj kunne fx være vores teamudvikling i kombination med målrettede kommunikations- og samarbejdsøvelser.
Hør mere om dine muligheder – ganske uforpligtende.
Kontakt os i dag – bliv ringet op her.
Bliv ringet op
Få et gratis opkald fra:
Martin, GoTeam.dk
Vi taler om dine ønsker og behov
Du modtager et konkret oplæg
Vi tales ved om lidt
Opkaldstider: Alle hverdage 9-17.
FAQ
Ofte stillede spørgsmål
Hvad er intern kommunikation?
Intern kommunikation refererer til udvekslingen af information, beskeder og budskaber inden for en organisation eller virksomhed.
Den interne kommunikation dækker alle former for kommunikation, der sker mellem medarbejdere og ledere – på tværs af uformelle og formelle kanaler, forskellige niveauer, afdelinger eller teams internt i organisationen eller virksomheden.
Du kan også læse om kommunikation med 10 super tips her.
Hvad er er formålet med intern kommunikation?
Formålet med intern kommunikation er at lette informationsudveksling, skabe klarhed, fremme samarbejde, øge medarbejdernes engagement og støtte organisationens eller virksomhedens overordnede og fælles mål.
Her omfatter den interne kommunikation alt fra mundtlig kommunikation, e-mails, møder, intranet, trykte breve og nyhedsbreve – til mere formelle dokumenter såsom politikker og procedurer.
Du kan også læse om intern kommunikation her.
Hvad er god intern kommunikation?
God intern kommunikation er defineret ved, at medarbejderne har en positiv følelse af deres forhold til deres chef og kollegaer – at deres stemme bliver hørt, og at de har mulighed for at give og modtage feedback.
Det er også at have rettidig og præcis kommunikation af information, hvilket minimerer negative overraskelser.
Du kan også læse om intern kommunikation her.
Hvorfor er god intern kommunikation vigtig?
For både små og store virksomheder og organisationer er god intern kommunikation vigtig, fordi den bl.a. hjælper med at:
• opbygge tillid og respekt mellem ledere og medarbejdere
• forbedre medarbejdernes produktivitet og motivation
• reducere stressniveauet for medarbejderne
• skabe et positivt arbejdsmiljø
Du kan også læse om intern kommunikation her.
Hvad er vigtigt i den interne kommunikation?
I den interne kommunikation er det vigtigt at huske på, hvad budskabet er, hvem din målgruppe er – og hvordan du ønsker, at de skal reagere.
Du bør også være klar over målet med din kommunikation, hvilket vil være med til at bestemme den bedste måde at kommunikere med dine kollegaer på.
Du kan også læse om kommunikation på arbejdspladsen her.
Hvordan forbedrer jeg vores interne kommunikation?
Du forbedrer fx jeres interne kommunikation ved at udarbejdelse af en kommunikationsplan, som sikrer, at alle interessenter er klar over deres rolle og ansvar.
Du bør også identificere de kommunikationskanaler, der vil fungere bedst for din organisation – og sikre dig, at du har en proces til at indsamle og reagere på feedback.
Du kan også læse om intern kommunikation mellem leder og medarbejder her.
Hvad er ekstern kommunikation?
Ekstern kommunikation er processen med at udveksle information mellem en organisation og dens eksterne interessenter, såsom kunder og potentielle kunder, partnere, leverandører, investorer, lovgivere og offentligheden.
Den eksterne kommunikation omfatter aktiviteter såsom reklame, nyhedsbreve, trykte breve, PR-initiativer, kundeservice, samfundsengagement og regeringsanliggender.
Du kan også læse om intern kommunikation her.
Hvordan skaber man en effektiv ekstern kommunikation?
For at kommunikere effektivt med eksterne interessenter skal organisationer have en strategi, der skitserer mål og målsætninger for hver målgruppe.
Strategien for den ekstern kommunikation bør også dække, hvordan man bedst når ud til disse målgrupper og de forskellige former for budskaber, der skal kommunikeres.
Endelig bør organisationer måle effektiviteten af deres eksterne kommunikationsindsats ved at indsamle feedback og justere deres tilgang, hvor det er nødvendigt.
Du kan også læse om intern kommunikation her.
Kilder og referencer
academia.edu: The role of internal communication and workplace
workplace.com: Three simple tips to transform Internal Communications
digitalscholarship.unlv.edu: Internal communication in organizations and employee engagement (pdf)
sproutsocial.com: Kickstart your internal communications strategy with these best practices
Godt, informativt skriv som var let at gå til.