Hvad er arbejdsmiljø? Få 7 tips til en god arbejdsplads!

Arbejdsmiljø ⭐ | ✓ Få svaret på: Hvad er arbejdsmiljø? | ✓ Få 7 konkrete råd til at skabe en god og effektiv arbejdsplads! | ✓ Læs med her.

Martin Haastrup Ishøi, DISC- & kundekonsulent i GoTeam.

Forfatter: Martin Haastrup

Hvad er arbejdsmiljø?

Få svar og konkrete råd til at skabe en god arbejdsplads

Et arbejdsmiljø er de fysiske og psykiske forhold, som medarbejderne arbejder under på en arbejdsplads – og omfatter faktorer lige fra det fysiske arbejdsområde, belysning og indeklima til ledelse, forholdet til kollegaer og arbejdsbelastning.

Det fysiske og psykiske arbejdsmiljø har en direkte indvirkning på medarbejdernes trivsel og produktivitet.

Et utal af undersøgelser har vist, at et godt arbejdsmiljø er forbundet med større arbejdsglæde, engagement, mindre stress og færre arbejdsskader hos den enkelte medarbejder.

Du får konkret viden og 7 super tips til et sundt arbejdsmiljø

I de næste afsnit dykker vi ned i begrebet arbejdsmiljø – med en forklaring på det gode og det dårlige arbejdsmiljø.

Og så får du tilmed 7 super tips til, hvordan du skaber et sundt miljø på arbejdspladsen – som fundament for arbejdsglæde, motivation og produktivitet!

Rigtig god fornøjelse!

Kollegaer diskuterer emnet: Hvad er arbejdsmiljø?
Hvad er et arbejdsmiljø: De fysiske og psykiske rammer, som medarbejdere arbejder indenfor. Det omfatter alle de elementer på arbejdspladsen, der kan påvirke medarbejdernes sundhed, sikkerhed og velfærd.

Brug 3 min. og få 15 super tips: Gør dig til ekspert i dit teamarbejde her.

Arbejdsmiljø og trivsel

Arbejdsmiljøet er grundlaget for trivsel og fremdrift

Vores daglige arbejdsmiljø er grundlaget for vores trivsel, produktivitet og fremdrift i arbejdslivet – og det har ikke mindst en kæmpestor indvirkning på vores liv generelt.

Det er på arbejdspladsen, vi bruger de fleste af vores vågne timer – og for de fleste ofte langt mere tid end vi bruger hjemme hos vores familier.

Så det er kun naturligt, at arbejdsmiljøet har en så markant indflydelse på vores liv.

Men hvad definerer egentlig et godt og et dårligt arbejdsmiljø? Og hvad kan vi gøre for at skabe et sundt miljø på arbejdspladsen?

Det får du svar på i de næste afsnit.

Så gå bare i gang – hop videre og bliv (endnu) klogere!

Mennesker arbejder i et kreativt arbejdsmiljø.
Arbejdsmiljøet skaber rammerne: Om arbejdsglæde, trivsel, motivation og produktivitet i vores arbejdsliv – og er arbejdsmiljøet dårligt, kan det have en meget negativ indflydelse på vores generelle livskvalitet.

Brug 3 min. og få 6 faktorer: Få viden om hvad der skaber arbejdsglæde nu.

Godt arbejdsmiljø

Helt enkelt – hvad er et godt arbejdsmiljø egentlig?

Et godt arbejdsmiljø omfatter faktorer, der er kendetegnet ved at fremme medarbejdernes trivsel og produktivitet.

Herunder fx et sikkert og sundt arbejdsområde, en god balance mellem arbejds- og privatliv, en støttende ledelsespraksis, positive relationer med kollegaer og en overskuelig arbejdsbyrde.

Det gode, sikre og sunde arbejdsmiljø er ganske enkelt afgørende for vores velbefindende – og påvirker ikke kun vores trivsel og produktivitet i det daglige arbejde – men også vores generelle livskvalitet.

Kvinde sidder smilende ved kontorbord i et godt arbejdsmiljø.
Derfor er et godt arbejdsmiljø vigtigt: Der er stadig flere beviser for, at et godt arbejdsmiljø har mange fordele for både medarbejderne og virksomheden – herunder bedre trivsel, øget produktivitet og mindre fravær fra arbejdspladsen.

Brug 3 min. og få 13 tips: Bliv ekspert i kommunikation på arbejdspladsen nu.

Dårligt arbejdsmiljø

Kort og godt – hvad er et dårligt arbejdsmiljø så?

Et dårligt arbejdsmiljø er kendetegnet ved at have en negativ indvirkning på medarbejdernes trivsel og produktivitet.

Årsagerne kan være mange. Fx dårlig ledelse, fysisk belastende, usikre og/eller usunde arbejdsforhold, dårlige relationer til kolleger – eller en massiv arbejdsbyrde, der overvælder medarbejderne.

Resultatet kan være dårligt mentalt helbred (stress, udbrændthed, angst, depression mv.) og alvorlige fysiske arbejdsskader.

Men det er ikke alt sammen dystert og skidt!

Fordi: Der er mange ting, du og din organisation kan gøre for at skabe et godt og sundt arbejdsmiljø – og i næste afsnit får du hele 7 konkrete og super stærke veje til at skabe et godt miljø på din arbejdsplads!

Chef skriger ad medarbejder i et dårligt arbejdsmiljø
Det dårlige arbejdsmiljø: Kan få store konsekvenser – og føre til arbejdsskader, psykiske problemer, mobning og dårlige præstationer på arbejdspladsen. Men der er heldigvis masser af muligheder for at forbedre et usundt arbejdsmiljø!

Brug 3 min. og få 7 super tips: Bliv ekspert i trivsel på arbejdspladsen her.

7 tips til dig

Sådan skaber du et godt og sundt arbejdsmiljø!

Se her – for nu får du de lovede 7 super tips til at gå en stor bue uden om det dårlige arbejdsmiljø – og i stedet skabe et godt arbejdsmiljø for dig og dine kollegaer:

1. Start med at foretage en vurdering af arbejdspladsen og identificere de områder, hvor du kan forbedre arbejdsmiljøet – og tag derefter fat på at løse disse problemer.

2. Brug tid sammen med kollegerne uden for arbejdspladsen – og dyrk fx fællesskabet med sjov og lærerig teambuilding.

3. Giv dine medarbejdere autonomi og beslutningsbeføjelser på arbejdspladsen – giv dem mulighed for at træffe beslutninger om deres arbejde og om, hvordan de udfører det.

4. Sæt fokus på teamudvikling – og få værktøjer til at skabe de bedst mulige rammer for holdånd, kommunikation og effektivt samarbejde.

5. Prioritér trivsel på arbejdspladsen – heraf fremme sunde vaner og sikre, at medarbejderne har adgang til ressourcer til støtte, fx mentale sundhedstjenester.

6. Fremme en positiv og støttende kultur på din arbejdsplads ved at fremme stærke sociale forhold – og brug evt. DISC-profiler til at skabe større indbyrdes forståelse for individuel adfærd og motivation.

7. Prioriter medarbejdernes feedback og høring, når der skal træffes beslutninger om arbejdsmiljøet – deres erfaringer er afgørende!

Få mere viden om arbejdsmiljø + 3 forslag til større trivsel og motivation – læs dette blogindlæg!

Kollegaer dyrker den gode kommunikation på arbejdspladsen.
Super tips til sundt miljø på arbejdspladsen: Brug de 7 ovenstående råd til at forbedre og pleje arbejdsmiljøet i din organisation. Fx med DISC-profiler som giver jer indsigt i jeres individuelle handlemønstre, præferencer og motivationsfaktorer.

Brug 3 min. og få værdifuld indsigt: Styrk teamet med DISC-personprofiler her.

Det betaler sig!

Styrk arbejdsmiljøet for dig og dine kolleger

Du har i dette blogindlæg fået svar på, hvad et arbejdsmiljø dækker over – ligesom du har fået beskrevet, hvad der kendetegner et godt og et dårligt miljø på arbejdspladsen.

Med dig i bagagen har du tilmed fået 7 konkrete tips til, hvad du med fordel kan gøre for at styrke arbejdsmiljøet for dig og kollegaerne.

Få hjælp til at gøre det endnu bedre!

Vil du have hjælp til at facilitere et eller flere af disse tips – fx med et lærerigt og sjovt teambuilding arrangement for alle medarbejdere?

Så er vi klar med en skræddersyet løsning til jer!

Kontakt os i dagbliv ringet op her.

FAQ

Ofte stillede spørgsmål

Hvad er et arbejdsmiljø?

Et arbejdsmiljø er de fysiske og psykiske forhold, som medarbejderne arbejder under på en arbejdsplads – og omfatter en lang række faktorer lige fra det fysiske arbejdsområde, belysning og indeklima til ledelse, relationer til kollegaer og arbejdsbyrde.

Du kan også læse om hvad arbejdsmiljø er her.

Hvad er et godt arbejdsmiljø?

Et godt arbejdsmiljø er kendetegnet ved faktorer, der fremmer medarbejdernes trivsel og produktivitet.

Det gode arbejdsmiljø omfatter fx en god balance mellem arbejdsliv og privatliv, et sikkert og sundt arbejdsområde, støttende ledelsespraksis, positive relationer med kollegaer og en overskuelig arbejdsbyrde.

Du kan også læse om hvad arbejdsmiljø er her.

Hvad er et dårligt arbejdsmiljø?

Et dårligt arbejdsmiljø er en situation, der har en negativ indvirkning på medarbejdernes trivsel og produktivitet.

Det dårlige arbejdsmiljø skyldes ofte faktorer som dårlig balance mellem arbejdsliv og privatliv, usikre eller usunde forhold, dårlige relationer til kolleger eller en stor arbejdsbyrde, der overvælder den enkelte medarbejder.

Du kan også læse om hvad arbejdsmiljø er her.

Hvad er fysisk arbejdsmiljø?

Fysisk arbejdsmiljø er arbejdspladsens fysiske miljø – herunder faktorer som belysning, temperatur, støjniveau og luftkvalitet.

Det fysiske arbejdsmiljø kan også omfatte de fysiske rammer såsom selve bygningen eller kontoret og alt udstyr – eller værktøj der anvendes på arbejdspladsen.

Du kan også læse om hvad arbejdsmiljø er her.

Hvad er psykisk arbejdsmiljø?

Psykisk arbejdsmiljø er de psykologiske forhold, som medarbejderne arbejder under på en arbejdsplads – herunder faktorer som ledelsespraksis, sociale forhold og arbejdsbyrde.

Det psykiske arbejdsmiljø kan også omfatte aspekter som organisationskultur og jobtilfredshed blandt medarbejderne.

Du kan også læse om hvad arbejdsmiljø er her.

Kilder og referencer

indeed.com: Positive Working Environment: Definition and Characteristics

workplace.com: 7 ways to create a positive work environment

snacknation.com: How To Create A Positive Work Environment

builtin.com: What Is Work Culture? How to Build a Positive Environment

sciencedirect.com: Work Environment

Bedøm: Klik på stjernerne

Gns. / 5. Antal:

Vær den første til at bedømme

Skriv en kommentar