Indhold
Feedback
Feedback er en forudsætning for positiv udvikling
Det at kunne give og modtage konstruktiv feedback er afgørende for både ledere og medarbejderes positive udvikling – både på det faglige og personlige plan.
Feedback er derfor et meget vigtigt redskab på arbejdspladsen – som kan hjælpe medarbejderne med at blive opmærksomme på egen adfærd.
Herved kan medarbejderne styrke deres præstationer ved bedre at identificere områder, hvor de skal fokusere deres indsats – og ikke mindst føle sig mere motiverede i deres rolle og arbejdsliv.
Du får konkret og brugbar viden om den gode feedback
I de næste afsnit får du viden om den gode feedback – og hvorfor den er så vigtig for modtagerens adfærd, læring, motivation og arbejdsglæde!
Og så får du tilmed 12 konkrete forslag til feedback øvelser, som du kan bruge til at bygge videre på din egen konstruktive dialog med medarbejdere og kollegaer.
Rigtig god fornøjelse!
Brug 3 min. og få 13 tips: Bliv ekspert i kommunikation på arbejdspladsen nu.
Derfor feedback
Det betaler sig! Derfor er det vigtigt at give feedback
Feedback er et utrolig vigtigt redskab for positiv udvikling af mennesker – både på et fagligt og personligt plan.
Når vi giver en tilbagemelding, kan den hjælpe modtageren til at blive bevidst om sin egen adfærd. På den måde får de mulighed for at forbedre deres præstationer ved at lære af deres fejl og fokusere på deres styrker.
Med andre ord: Feedback bidrager til medarbejdernes udvikling – og er derfor afgørende for enhver organisations succes.
Spring videre til næste afsnit – her har vi nemlig fokus på, hvordan god feedback åbner for udvikling, effektivitet og større arbejdsglæde!
Brug 3 min. og få 7 super tips: Bliv ekspert i trivsel på arbejdspladsen her.
God feedback
God feedback er vejen til udvikling, effektivitet og arbejdsglæde
Hvad kendetegner egentlig den gode og vedkommende feedback?
Ja, først og fremmest er det vigtigt, at feedbacken gives på en konstruktiv måde.
Det betyder, at samtalen altid skal have til formål, at hjælpe den der modtager feedback med at forbedre sine præstationer – og ikke bruges som en måde at kritisere eller nedgøre medarbejderen på.
Desuden bør feedbacken altid være konkret, objektiv og tæt knyttet til modtagerens adfærd, kommunikation og samarbejde på arbejdspladsen.
“Det er også vigtigt, at feedbacken kommer rettidigt…”
Det er også vigtigt, at feedbacken kommer rettidigt for at give et reelt udbytte. Dvs. at den gives så hurtigt som muligt efter en given begivenhed.
Det vil hjælpe modtageren til at forholde sig til – og ikke mindst forstå sammenhængen mellem sin adfærd, sine følelser og den tilbagemelding, han/hun får.
Lykkes du med det, har du med din samtale med medarbejderen effektivt banet vejen for konkret udbytte i form af faglig udvikling, større effektivitet og arbejdsglæde.
Brug 3 min. og få sjove aktiviteter: Find gratis teambuilding øvelser her.
Feedbackkultur
Skab en god feedbackkultur – det gavner medarbejdere og bundlinje!
For at tilbagemeldinger kan have en positiv effekt, er det vigtigt at skabe en god feedbackkultur på arbejdspladsen.
Det betyder, at konkret og specifik feedback ikke kun gives, når noget går galt, men også når tingene går godt.
Med andre ord skal konstruktive tilbagemeldinger ses som en mulighed for at lære og udvikle sig – ikke som en kritik eller straf.
Det gavner modtageren af feedbacken ved at styrke hans eller hendes faglige udvikling og arbejdsglæde – og det kan hurtigt ses på virksomhedens bundlinje!
Brug 3 min. og få 12 super tips: Sådan skaber du en sund feedbackkultur!
12 råd til dig
Sådan giver du en god feedback – med konkrete råd og øvelser
Brug konstruktiv og anerkendende feedback som et stærkt redskab til at hjælpe medarbejderne med at udvikle sig og forbedre sig – og ikke kun til at kritisere dem.
Som en hjælp til at få dig godt fra start får du her 12 konkrete eksempler, som vil styrke dig i at give god feedback i praksis:
1. Gør det til en vane at give feedback regelmæssigt
At give en tilbagemelding er ikke noget, du kun skal gøre, når der er et problem. Gør det til en vane at give tilbagemeldinger regelmæssigt. Både anerkendende og konstruktive. Det vil være med til at skabe en mere åben og positiv feedbackkultur på din arbejdsplads.
2. Vær specifik
Det er vigtigt at være specifik, når du giver en tilbagemelding. Med dit fokus på specifikke områder kan modtagerne bedre forstå, hvad de skal arbejde på – og de føler sig langt mere motiverede til at forbedre sig.
3. Undgå generaliseringer
Når du giver feedback, skal du undgå generaliseringer som fx “du kommer altid for sent” eller “du er aldrig organiseret”.
4. Brug “jeg”-udsagn
Du skal bruge “jeg”-udsagn som fx “Jeg bemærkede, at du kom for sent til mødet i dag”. Det vil hjælpe den anden person til at føle sig mere åben over for at høre, hvad du har at sige.
Brug 3 min. og få 6 løsninger: Læs om kommunikationsproblemer her.
5. Undgå at bruge “du”-udtalelser
Brug af “du”-udtalelser som fx “du er sent på den” kan få den anden person til at føle sig defensiv og mindre tilbøjelig til at lytte til det, du har at sige.
6. Fokuser på adfærden, ikke på personen
Forsøg at fokusere på adfærden og ikke på personen. I stedet for at sige “du er doven” kan du fx sige “jeg har bemærket, at du har holdt flere pauser end normalt”.
7. Undgå at bruge negative ord
Du skal undgå at bruge negative ord som “doven”, “dum” eller “ubrugelig”. Disse ord vil kun få den anden person til at føle sig dårligere tilpas og mindre tilbøjelig til at lytte til det, du har at sige.
8. Vær opmærksom på dit tonefald
Dit tonefald kan være lige så vigtigt som de ord, du bruger i din dialog. Undgå at lyde fordømmende, nedladende eller vred. Prøv i stedet at lyde støttende og positiv. Det gør en stor forskel.
Brug 3 min. og få 9 øvelser til teamet: Grib gratis samarbejdsøvelser her.
9. Undgå at bruge “men”
Du skal undgå at bruge ordet “men”. I stedet for fx at sige “du gjorde et godt stykke arbejde, men du skal arbejde på din tidsstyring”, kan du sige “Jeg bemærkede, at du var i stand til at afslutte projektet til tiden, hvilket er godt. Måske er der nogle områder, som du kan forbedre med hensyn til tidsstyring”.
10. Vær opmærksom på dit kropssprog
Dit kropssprog kan spille en stor rolle for, hvordan den anden personen opfatter det, du siger. Undgå at lægge armene over kors eller rulle med øjnene. Prøv i stedet at opretholde en åben og imødekommende kropsholdning.
11. Vælg det rigtige tidspunkt og sted
Det er vigtigt at vælge det rigtige tidspunkt og sted, når du giver feedback. Undgå fx at give din tilbagemelding foran andre eller når modtageren har travlt.
12. Opfølgning
Når du har givet din tilbagemelding, er det vigtigt at følge op. Det viser, at du virkelig er interesseret i at fastholde fokus på modtagerens udvikling – på en konstruktiv måde.
Brug 3 min. og få værdifuld viden: Bliv ekspert i hvad kommunikation er her.
Styrk din feedback
Styrk din feedback som forudsætning for positiv udvikling
Du har nu læst et indlæg om feedback som forudsætning for positiv udvikling for både medarbejdere og virksomhed.
Oveni har du fået 12 gode råd og feedback øvelser med dig, som du bør være særligt opmærksom på – og med fordel kan bruge til at styrke din ledelse af og dialog med hver enkelt medarbejder i dit team.
Har du den rigtige feedback model til dit team?
Når du får brug for hjælp til at arbejde mere målrettet med den helt rigtige feedback model for dig og dit team – så har vi den rette erfaring, baggrund og ekspertise til at hjælpe dig.
Kontakt os – bliv ringet op her.
Bliv ringet op
Få et gratis opkald fra:
Martin, GoTeam.dk
Vi taler om dine ønsker og behov
Du modtager et konkret oplæg
Vi tales ved om lidt
Opkaldstider: Alle hverdage 9-17.
FAQ
Ofte stillede spørgsmål
Hvad er feedback?
Feedback er en proces, hvor mennesker modtager oplysninger om deres adfærd, metoder og præstationer – og kan bruge disse oplysninger til at forbedre sig.
Feedback kan være positiv eller negativ – men den skal altid være specifik og objektiv.
Læs også om feedbackkultur med 12 tips til trivsel og udvikling her.
Hvordan giver man en god feedback?
Man giver god og konstruktiv feedback ved at:
1. Være specifik
2. Fokusere på adfærden og ikke på personen
3. Brug et objektivt sprog
4. Undgå at give uopfordrede råd
5. Undgå at fremsætte antagelser
6. Undgå at bruge værdiladet sprog
7. Undgå at bruge negativt sprog
Du kan også læse 12 konkrete råd til god feedback her.
Hvad er ‘sandwich-teknikken’?
‘Sandwich-teknikken’ er en simpel og populær feedbackmodel, som indebærer, at man starter med positiv feedback, derefter giver konstruktiv kritik og slutter af med den positive feedback.
Du kan også læse om feedback og hvordan du giver den bedst her.
Hvorfor er det vigtigt at give feedback?
Det er vigtigt at give feedback fordi den:
1. Hjælper mennesker med at forstå deres indflydelse på andre
2. Hjælper mennesker med at forstå deres styrker og svagheder
3. Hjælper mennesker med at udvikle nye færdigheder
4. Fremmer en kultur af åbenhed og læring i virksomheden
5. Motiverer mennesker til at ændre deres adfærd
6. Giver mennesker mulighed for at forbedre deres ydeevne
Du kan også læse om feedback og hvordan du giver den bedst her.
Hvad kan man bruge feedback til?
Man kan fx bruge feedback til at:
1. Hjælpe mennesker med at forstå deres styrker og svagheder
2. Hjælpe mennesker med at forstå, hvordan deres adfærd påvirker andre
3. Hjælpe mennesker med at udvikle nye færdigheder
4. Hjælpe mennesker med at ændre deres adfærd
5. Motivere mennesker
6. Tilbyde coaching og udviklingsmuligheder
7. Tilskynde til en kultur af åbenhed og læring i virksomheden
Du kan også læse om feedback og hvordan du giver den bedst her.
Hvad er god feedback?
God feedback er kendetegnet ved at være specifik og objektiv – med intentionen om at hjælpe modtageren med at forbedre sig.
Afsenderen af den gode feedback sørger for, at modtageren får indblik i observationer om dennes adfærd og handlinger fra et andet perspektiv, som modtageren forstår og konstruktivt kan arbejde videre med.
Du kan også læse om feedback og hvordan du giver den bedst her.
Hvad er dårlig feedback?
Dårlig feedback er kendetegnet ved at være vag og subjektiv kritik – med det formål at få modtageren til at føle sig dårligt tilpas.
Du kan også læse om feedback og hvordan du giver den bedst her.
Hvad er negativ feedback på arbejdspladsen?
Negativ feedback på arbejdspladsen er en proces, hvor en medarbejder modtager konstruktiv kritik eller evaluering af deres arbejdsindsats eller adfærd fra deres leder eller kolleger.
Negativ feedback bør ikke forveksles med negativitet – og det er derfor vigtigt at skelne mellem at give konstruktiv kritik og at nedgøre.
Formålet med den negative feedback er ideelt set at fremme læring og vækst i forskellige situationer – ikke at nedbryde medarbejderens selvtillid eller motivation.
Du kan også læse om feedback og hvordan du giver den bedst her.
Kilder og referencer
indeed.com: Top 10 Positive Examples for Employee Performance
blog.vantagecircle.com: 35 Positive Examples For Employees
worktango.com: 24 Positive Feedback Examples for Work