Indhold
Hvad er ledelse?
Ledelse er en proces, hvor man organiserer og koordinerer ressourcer for at nå et mål. Det omfatter bl.a. opstilling af mål, planlægning, organisering, kontrol – og ledelse og udvikling af medarbejdere.
Ledelse handler desuden om at skabe klare retningslinjer i et godt arbejdsmiljø, hvor lederen kan inspirere og motivere medarbejderne til at indfri fælles mål.
Du bliver klogere på god og dårlig ledelse
I dette blogindlæg får du fx svar på, hvad god og dårlig ledelse er, og hvordan den daglige ledelse påvirker medarbejderne – ligesom du får 15 gode råd til at styrke dit eget lederskab.
Ved at forstå hvad ledelse er, og hvordan ledelse påvirker medarbejderne, kan du tage de nødvendige skridt til at forbedre dine egne lederevner.
Rigtig god fornøjelse!
Brug 3 min. og få 12 gode tips: Sådan skaber du en sund feedbackkultur!
Ledelse i praksis
Opstil mål og opbyg tillid
Ledelse i praksis drejer sig om opstille mål og forventninger, opbygge tillid og yde støtte.
Det handler også om at være ærlig over for medarbejderne, at kommunikere effektivt og at opføre sig på en måde, der fremmer positive værdier.
Spring videre til de næste afsnit hvor du får defineret, hvad en god og en dårlig leder er, betydningen af et godt og et dårligt lederskab – efterfulgt af 15 konkrete råd der styrker dit eget lederskab.
Brug 3 min. og styrk ledergruppen: Få lærerig teambuilding for ledere her.
En god leder
Kort fortalt: Hvad er en god leder?
En god leder er en person, der skaber et godt og produktivt arbejdsmiljø. Det gør den gode leder ved at skabe tillid, sætte klare mål og forventninger, yde støtte og være ærlig.
Brug 3 min. og få værdifuld viden: Bliv ekspert i hvad kommunikation er her.
En dårlig leder
Ganske enkelt: Hvad er en dårlig leder?
En dårlig leder er en person, der har en negativ indvirkning på det psykologiske arbejdsmiljø. Det skyldes ofte, at lederen er uklar i sin kommunikation og adfærd, utroværdig, ikke støttende og uærlig.
Brug 3 min. og få konkret og brugbar viden: Lær om mikroledelse her.
God og dårlig ledelse
Hvilken betydning har det?
Fordelene ved god ledelse er bl.a. højere produktivitet, lavere personaleudskiftning og øget arbejdsglæde.
Konsekvenserne af dårlig ledelse er fald i motivation, arbejdsglæde og produktivitet – og større udskiftning af personale.
Sammenfattende kan man sige, at god ledelse har en positiv indvirkning på det psykiske arbejdsmiljø – mens dårlig ledelse har en negativ indvirkning på arbejdsmiljøet.
Brug 3 min. og få ny viden: Bliv ekspert i hvad teamsamarbejde er her.
15 råd til dig
Sådan bliver du en bedre leder!
Styrk dit eget lederskab med disse 15 gode råd:
- Hold kommunikationen åben: Den bedste måde, hvorpå du kan opbygge tillid til og fra dine medarbejdere, er gennem åben og ærlig kommunikation.
- Vær åben over for feedback: Som leder skal du være i stand til at tage imod medarbejdernes feedback og bruge den til at forbedre dine lederegenskaber.
- Vær positiv: Det er vigtigt, at du er positiv og har en god indstilling, som bidrager til et sundt og produktivt arbejdsmiljø.
- Vær passioneret omkring det, du laver: Hvis du ikke tror på dit arbejde, vil det være svært for dine medarbejdere at tro på det samme.
- Lad dine medarbejdere vide, hvor de står: Det er vigtigt, at dine medarbejdere forstår deres roller og dine forventninger til dem.
- Opmuntre til sund balance mellem arbejds- og privatliv: Som leder skal du vide, at glade medarbejdere er produktive medarbejdere.
- Vær en rollemodel: Den bedste måde du kan inspirere andre til at blive gode ledere på, er ved at gå foran som et godt eksempel.
- Vær åben over for nye tanker: Lyt til idéer fra dine medarbejdere – også selv om de er anderledes end dine egne.
- Vær ærlig over for dine medarbejdere: Dine medarbejdere vil have tillid til dig, hvis du er ærlig over for dem.
- Husk at opmuntre til kreativitet: Kreativitet er en forudsætning for, at virksomheder kan vokse og få succes.
- Ledere bliver ikke født – de bliver skabt: Hjælp dine medarbejdere med at realisere deres ledelsespotentiale.
- Skab tid for dine medarbejdere: Det giver større trivsel og mulighed for at udfolde deres potentiale.
- Vær beslutsom: Du skal være i stand til at træffe beslutninger hurtigt og selvsikkert.
- Vær dig selv: Du kan ikke være en god leder, hvis du forsøger at opføre dig som en anden.
- Sæt tonen for arbejdspladsen: Stemningen og energien starter hos dig som leder.
Brug 3 min. og få 5 super forslag: Bliv ekspert i kreativ teambuilding her.
Brug 3 min. og få sjove aktiviteter: Find gratis teambuilding øvelser her.
Målrettet lederudvikling
Få viden og professionelle værktøjer der skaber værdi
I dette blogindlæg om ledelse har du fået svar på, hvad ledelse er, hvad ledelse i praksis handler om – og betydningen af dårlig og god ledelse.
Du har også fået 15 gode råd til at styrke dit eget lederskab – gennem passion, åbenhed og klar kommunikation.
Få professionel lederudvikling!
Søger du professionel lederudvikling – med viden og værktøjer der målrettet og effektivt løfter dit eget lederskab?
Så kontakt os allerede i dag – bliv ringet op her.
Bliv ringet op
Få et gratis opkald fra:
Jesper, GoTeam.dk
Vi taler om dine ønsker og behov
Du modtager et konkret oplæg
Vi tales ved om lidt
Opkaldstider: Alle hverdage 9-17.
FAQ
Ofte stillede spørgsmål
Hvad er ledelse?
Ledelse er en proces, hvor man organiserer og koordinerer ressourcer for at nå et mål. Det omfatter bl.a. opstilling af mål, planlægning, organisering, kontrol – og ledelse og udvikling af medarbejdere.
Ledelse handler desuden om at skabe klare retningslinjer i et godt arbejdsmiljø, hvor lederen kan inspirere og motivere medarbejderne til at indfri fælles mål.
Du kan også læse om ledelse med 15 råd der styrker dit lederskab her.
Hvad er ledelse i praksis?
Ledelse i praksis drejer sig om opstille mål og forventninger, opbygge tillid og yde støtte.
Ledelse i praksis handler også om at være ærlig over for medarbejderne, at kommunikere effektivt og at opføre sig på en måde, der fremmer positive værdier.
Du kan også læse om ledelse med 15 råd der styrker dit lederskab her.
Hvad er en god leder?
En god leder er en person, der skaber et godt og produktivt arbejdsmiljø. Det gør den gode leder ved at skabe tillid, sætte klare mål og forventninger, yde støtte og være ærlig.
Du kan også læse om ledelse med 15 råd der styrker dit lederskab her.
Hvad er en dårlig leder?
En dårlig leder er en person, der har en negativ indvirkning på det psykologiske arbejdsmiljø. Det skyldes ofte, at lederen er uklar i kommunikation og adfærd, utroværdig, ikke støttende og uærlig.
Du kan også læse om ledelse med 15 råd der styrker dit lederskab her.
Hvad er fordelene ved god ledelse?
Fordelene ved god ledelse er bl.a. et bedre samarbejde og højere produktivitet, øget arbejdsglæde og lavere personaleudskiftning.
Du kan også læse om ledelse med 15 råd der styrker dit lederskab her.
Hvad er konsekvenserne af dårlig ledelse?
Konsekvenserne af dårlig ledelse er fald i motivation, arbejdsglæde og produktivitet – og større udskiftning af personale.
Du kan også læse om ledelse med 15 råd der styrker dit lederskab her.
Hvad er strategisk ledelse?
Strategisk ledelse refererer til den proces, hvor ledere udvikler og implementerer en organisations strategi for at opnå dens langsigtede mål og opretholde en konkurrencefordel.
Du kan også læse om ledelse med 15 råd der styrker dit lederskab her.
Hvad er demokratisk ledelse?
Demokratisk ledelse, også kendt som deltagende ledelse, er en ledelsesstil, hvor lederen involverer medarbejderne i beslutningsprocessen og prioriterer deres meninger, feedback og deltagelse i at træffe beslutninger, der påvirker organisationen.
Du kan også læse om ledelse med 15 råd der styrker dit lederskab her.
Hvad er tillidsbaseret ledelse?
Tillidsbaseret ledelse er en ledelsesstil, der fokuserer på opbygning og vedligeholdelse af tillid mellem lederen og medarbejderne som grundlaget for effektivt samarbejde, motivation og høj performance.
Du kan også læse om ledelse med 15 råd der styrker dit lederskab her.
Hvad er værdibaseret ledelse?
Værdibaseret ledelse er en tilgang til ledelse, der er fokuseret på at inkorporere og fremhæve organisationens værdier som fundamentet for beslutningstagning, kultur og adfærd på arbejdspladsen.
Du kan også læse om ledelse med 15 råd der styrker dit lederskab her.
Hvad er faglig ledelse?
Faglig ledelse refererer til en ledelsesstil, hvor en person, der har stor ekspertise inden for et bestemt fagområde eller en bestemt disciplin, påtager sig en ledende rolle inden for den pågældende faglige kontekst.
Du kan også læse om ledelse med 15 råd der styrker dit lederskab her.
Hvad er karismatisk ledelse?
Karismatisk ledelse er en ledelsesstil, hvor lederen bruger sin personlige karisma, charme og overbevisende personlighed til at inspirere og motivere medarbejderne.
Du kan også læse om ledelse med 15 råd der styrker dit lederskab her.
Hvad er relationel ledelse?
Relationel ledelse er en tilgang til ledelse, der fokuserer på at opbygge og opretholde sunde, positive og givtige relationer mellem ledere og medarbejdere samt indbyrdes mellem medarbejderne.
Du kan også læse om ledelse med 15 råd der styrker dit lederskab her.
Hvad er systemisk ledelse?
Systemisk ledelse er en ledelsesstil, der tager en holistisk tilgang til styring af organisationer ved at betragte dem som komplekse systemer – med forskellige elementer, der er indbyrdes forbundne og påvirker hinanden.
Du kan også læse om ledelse med 15 råd der styrker dit lederskab her.
Kilder og referencer
thebalancecareers.com: Important Leadership Skills for Workplace Success
workplace.com: What is leadership and why is it so important?
indeed.com: Top 10 Qualities of Effective Leadership